Radiofonia w III Rzeszy

45,00 zł
0

Książka jest solidną pracą historyczną opartą na ogromnym materiale źródłowym. Autor stara się przedstawić problemy komunikacyjne w szerszym kontekście i wysnuć z tych analiz wnioski o charakterze politologicznym. Szuka odpowiedzi na pytania o odpowiedzialność Niemców za zbrodnie III Rzeszy. Autor jest dziennikarzem z wieloletnim stażem, dlatego przychodzi mu łatwiej analizować zawartość poszczególnych programów. Omawia audycje publicystyczne, informacyjne, zajmuje się programami muzycznymi i rozrywkowymi. Zwłaszcza te ostatnie kreatorzy polityki informacyjnej III Rzeszy uważali za kluczowe dla manipulowania społeczeństwem.


Z recenzji prof. dr. hab. Joachima Glenska


 

Kategoria:

Autor: Sebastian Fikus

ISBN   978-83-7164-987-5
Wymiary  160x235 mm
Liczba stron  342
Rok wydania  2019

Koncert życzeń

Największym technologicznym osiągnięciem niemieckiej radiofonii była audycja pt. Wunschkonzert fuer Wehrmacht. Program był realizowany na żywo w osobnym berlińskim studio  przy udziale najlepszych muzyków i artystów. Ale jego spontaniczny charakter  był  w pełni wyreżyserowany. Teksty życzeń i żołnierskich listów były poddawane surowej cenzurze Wehrmachtu. Program ten cieszył się ogromną popularnością i na stałe wszedł do zbiorowej pamięci Niemców.

Bardzo nowoczesnym rozwiązaniem, jak na tamte czasy, było wykorzystywanie audycji rozrywkowo-muzycznych do „przemycania” w nich lub w ich otoczeniu treści ideologicznych.

„By nie odstraszać nadmiarem propagandy w wielu audycjach rozrywkowych z lat 30.  wpływ ideologii faszystowskiej był nie do zauważenia. Formalna apolityczność miała być przynętą zachęcającą do słuchania także innych audycji, tym razem jednoznacznie propagandowych” – pisze autor Radiofonii w III Rzeszy.

Od 1936 roku muzyka rozrywkowa była emitowana w najlepszym czasie między godz. 20 a 22 zarezerwowanym dotychczas dla muzyki poważnej. Pojawiło się wiele audycji poświęconych wciąż żywej tradycji i muzyce ludowej, namawiano słuchaczy do przesyłania tekstów starych utworów ludowych , anegdot i skeczy.  Inne audycje miały kreować więź Niemców z małymi ojczyznami oraz z życiem na wsi. Audycje te po 1939 przypominały żołnierzom o rodzinnych stronach, oraz że walczą w obronie swojego domu, swojego Heimatu.

Fenomenem lat 30. były szlagiery o miłości, szczęściu i marzeniach. Były to najczęściej współczesne aranżacje tradycyjnych utworów w wykonaniu utalentowanych i atrakcyjnych piosenkarek, niejednokrotnie zagranicznego pochodzenia, takich jak Węgierka Marika Rökk, Szwedka Zarah Leander czy też Chilijka Rosita Serrano. Szlagiery były wykorzystywane we wszelkiego rodzaju imprezach masowych i partyjnych, były ich częścią jak mundury, parady i hitlerowskie pozdrowienia, i jak pisze Fikus, „odwracały uwagę od rzeczywistych problemów politycznych i społecznych III Rzeszy”. Szlagiery były wykonywane też w niemieckich filmach fabularnych; te dwie sztuki wzajemnie się przenikały.

Piotr Samolewicz

https://www.piotrsamolewicz.pl/2020/03/27/niemcy-zniewoleni-przez-propagande-iii-rzeszy/