- Strona główna
- Sklep
- Appleizacja kultury
Appleizacja kultury
28,00 złZmiana zachowań komunikacyjnych w kontekście nowych mediów
Dlaczego oczy wszystkich technologicznych entuzjastów zwrócone były na poczynania Steve’a Jobsa? Jak firma Apple zmieniła nasze zachowania komunikacyjne? Dlaczego uważam, że nasza kultura zaczęła być poddawana „appleizacji”?
Przejście na dietę jabłkową” (niejako przymusowe) mogłoby być kwintesencją współczesnej kultury. Apple chce, by każdy człowiek toczył iLife (nieprzypadkowo pakiet oprogramowania służący do obróbki zdjęć, filmów, tworzenia muzyki, dołączany do każdego nowo zakupionego Maca, nosi właśnie taką nazwę). iFilozofia ma być częścią naszego życia. Czy jednak w związku z tym „I” (czyli „ja”) stanie się podrzędne względem „i” („zappleizowanego” przedrostka) i ostatecznie podmiot stanie się przedmiotem? Czy rzeczywiście jesteśmy świadkami postępującej reifikacji? Jaką cenę przyjdzie nam zapłacić za wybór iLife? Przedstawione problemy znajdą rozwinięcie w kolejnych rozdziałach tej pracy.
Ze Wstępu
Autor: Barbara Orzeł
ISBN | 978-83-7164-826-7 |
---|---|
Wymiary | 145x205 mm |
Liczba stron | 204 |
Rok wydania | 2014 |
Wstęp
1. Historia firmy Apple – nazwa, logo, najważniejsze wydarzenia
Nazwa i ewolucja logo
Zarys historii firmy Apple
2. Z problemów estetyki nowych mediów
Estetyka nowych mediów w optyce Martina Heideggera
Koncepcja „estetyki poza estetyką”Wolfganga Welscha
Sztuka nowych mediów czy nowe media jako dzieła sztuki?
Dlaczego pragniemy posiadać estetyczne nowe media?
3. Od iMaca do iPada– nowa era designu w IT
Design jest przekazem
Kultura designu
Od iMaca do iPada… Na czym polega „religia dizajnerska” Apple?
Rola Design Management
Po co ludziom design?
4. Interfejs
Metafora – inspiracja
Doświadczenie użytkownika
App jako „forma krytyczna” interfejsu
OS X Lion – początek unifikacji interfejsów urządzeń mobilnych
Mit estetyczności interfejsu?
5. Rytuał rozpakowywania
Czym jest opakowanie?
Opakowania produktów Apple
„Unboxing” na YouTube – rytuał rozpakowywania
6. Reklama i prezentacja
Przegląd reklam prasowych
Najważniejsze kampanie reklamowe
Product Placement
Rola prezentacji
Salony Apple
7. Naśladowcy Apple
„Dobrzy artyści kopiują, a wielcy – kradną”
Wojny patentowe
Kult białych słuchawek, czyli kilka słów o tak zwanych. „Apple wannabes”
8. Dotyk
Dotyk w kulturze
Dotykamy czy jesteśmy dotykani?– taktylność według Marshalla McLuhana i Derricka de Kerckhove’a
Multi-Touch – antropologia gestu
Voice Gestures, czyli „rozmowa” z algorytmem
9. iMózg
Fundamenty „platformy mentalnej”użytkownika nowych mediów
Multitasking
Curation, czyli zarządzanie chaosem
Aktualizacje – Mózg v. 2.0
„Technowypalenie”
10. „Appleizacja” czy amerykanizacja kultury?
Ameryka „wynaleziona” – mit i rzeczywistość
Ameryka skonsumowana (wedle zasady KISS)
Amerykański Narcyz (i jego zwierciadła)
Zakończenie
Źródła