Dramat zaangażowany i angażujący

30,00 zł
0

Rozpatrywanie literatury w kontekście jej feministycznego charakteru może być kłopotliwe — już samo określenie feministyczny/feministyczna przysparza problemów: po pierwsze, będąc pojęciem dość szerokim, na wstępie wymaga doprecyzowania, a po drugie, nadal wzbudza niechęć, nawet wśród samych autorek. Obecne rozumienie feminizmu zdecydowanie wykracza poza walkę o prawa kobiet. Podejście feministyczne interpretuje się współcześnie jako takie, które oddaje głos grupom wykluczonym — zarówno kobietom, jak i wszelkiego rodzaju mniejszościom (seksualnym, narodowym itd.), osobom niepełnosprawnym, dzieciom, nastolatkom czy osobom starszym. Włączanie do przestrzeni widzialności tych wszystkich, których potrzeby w dotychczasowych dyskursach były (lub są) marginalizowane, jest działaniem o charakterze politycznym przy rozumieniu polityczności jako możliwości ingerowania w otaczającą rzeczywistość i skłaniania jej „do zmiany układu tego, co uważamy za możliwe do pomyślenia, powiedzenia i zrobienia”. Połączenie perspektywy feministycznej z twórczością społecznie zaangażowaną wydaje się obecnie najczęściej uwzględnianym podejściem interpretacyjnym nie tylko przez krytykę teatralną, badaczy, ale i autorów.

Z Wprowadzenia

Kategoria:

Autor: Paulina Charko-Klekot

ISBN   978-83-8183-226-7 
Wymiary  145x210
Liczba stron  250
Rok wydania  2024

WPROWADZENIE 
ROZDZIAŁ 1
Sztuka uwikłana w politykę 
1.1. Polityczność teatru i dramatu 
1.2. Dramat społecznie zaangażowany w Rosji (dawniej i dziś) 
ROZDZIAŁ 2
Polityczność feminizmu 
2.1. Prywatne jest polityczne 
2.2. Dramatopisarki w natarciu — zwroty feministyczne w dramaturgii rosyjskiej 
ROZDZIAŁ 3
Niewidzialne uczynić widzialnym — najmłodsze pokolenie autorek wobec archetypicznej kobiecości 
3.1. Narodziny kobiety — twórczość Jarosławy Pulinowicz 
3.2. Performowanie płci — sztuki Olgi Szylajewej i Iriny Waśkowskiej 
3.3. Bliżej rzeczywistości — dramatopisarki i dokumentalizm
3.4. (Nie)obecne. Dyskurs lesbijski i transgenderowy w najnowszej dramaturgii rosyjskiej
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA 
Bibliografia 
Streszczenie 
Summary
Резюме 
Nota bibliograficzna 
Indeks osobowy