- Strona główna
- Sklep
- Anny Świrszczyńskiej odkrywanie rzeczywistości
Anny Świrszczyńskiej odkrywanie rzeczywistości
40,00 złJej tomy, Wiersze i proza, Liryki zebrane, Czarne słowa, Wiatr, Szczęśliwa jak psi ogon, Jestem baba, Budowałam barykadę, Cierpienie i radość, pełne sąerudycyjnych, finezyjnie zdobionych polszczyzną XV-wieczną tekstów, mocnoosadzonych w kulturze europejskiej, jak i naturalistycznych, skondensowanych w kilku najwyżej wersach obrazów.
"Jestem wciąż frywolnie wesoła”, pisała tuż po powstaniu warszawskim do Romana Kołonieckiego, a Jarosława Iwaszkiewicza przekonywała, że „pięknie jest żyć”. Znajoma Czesława Miłosza, wielbicielka Juliana Tuwima, którapieczołowicie przechowywała podarowaną przez niego stronę dawnej Biblii, koleżanka z pracy Janiny Broniewskiej... Dwudziestolecie, wojna, współczesność, doznania różnych wymiarów życia. Skrystalizowała swój czas w poezji, a sama po angielsku wymknęła się z salonu.
Anna Świrszczyńska – zjawisko.
Ze Wstępu
Autor: Wioletta Bojda
ISBN | 978-83-60781-83-8 |
---|---|
Wymiary | 160x235 mm |
Liczba stron | 436 |
Rok wydania | 2016 |
Oprawa | miękka |
Monografia przedwojennej (i wojennej) twórczości oraz biografii Anny Świrszczyńskiej poważnie modyfikuje dotychczasowy obraz pisarki. Możemy ją zobaczyć w świetle nieznanych źródeł, zapoznanych kontekstów, a wiele nowego wnoszą efektowne i przekonujące interpretacje dr Bojdy. Jej ogromna wiedza o epoce, bogactwo historycznych szczegółów, świetny styl i pasjonująca narracja – to dodatkowe walory tej książki.
prof. zw. dr hab. Aleksander Nawarecki
W centrum uwagi (…) pojawia się figura poety, a raczej poetki, pokazana od nieznanej strony – w roli prozaika, autora słuchowisk radiowych, czasopism dla dzieci, a nawet prób naukowych.
(…) Jest to bardzo wnikliwe studium biograficzne, odkrywające nie tylko nowe fakty, ale i teksty. Bohaterkę książki, Annę Świrszczyńską, poznajemy w okresie przedwojennym, kiedy opublikowała jedynie Wiersze i prozę (1936).
O jej młodości niewiele wiadomo. Dziś, jako autorka tomów Budowałam barykadę
i Jestem baba, cieszy się dużym, wciąż rosnącym zainteresowaniem (…), ale tylko w dwóch aspektach – wojennym (analogie
z Białoszewskim i „cywilną” wizją powstania warszawskiego) i kobiecym (brawurowy feminizm). Tymczasem Wioletta Bojda odkrywa inną Świerszczyńską.
prof. dr hab. Marek Bieńczyk
Wstęp
Część pierwsza. Na początku
Rozdział 1. Wśród marzeń i zdarzeń
Zadanie domowe
Porachunki sarmackie
Lekcja historii
Na fali
W różne strony
Sztuka dla sztuki
Debiut
Rozdział 2. Wyłanianie
Życie od kuchni
Czas materii
Splot
Pod dyktando
Przekraczanie reguły
Powielenia
Część druga. Obraz życia
Rozdział 1. Świat miniatury
Lekcja rysunku
Punkt widzenia
Symbole pod lupą
Wariacje
Alternatywa
Na krawędzi
W kręgu Dionizosa
Demonstracja świadomości
Wenus i Mars
Ludzka komedia
Ostateczność
Obrazy figur
Rozdział 2. Rozproszenie
Dotyk Rodina
Muzeum woskowych figur
Gabinet luster
Reprodukcje
Autonomia znaków
Brak zdziwenia
Niepokojący triumf
Po stronie życia
Rozdział 3. Miniatura świata
Miasto i masa
Przestrzeń natury
Forma istnienia
Miniowa postać
Wistość rzeczy
Część trzecia. Przy końcu
Rozdział 1. Umykanie
Bez granic
Chwiejna równowaga
Poskramiacze życia
Rewizje
Metamorfozy Orfeusza
Rozdział 2. Pamięć
Rok przełomu
Szkice egzystencjalne
Mistyczny ląd
Arkadia na Śląsku
Fotografie
Zakończenie
Nota edytorska
Indeks nazwisk